افزایش امنیت هاست با این 6 راهکار ساده

امنیت هاست

افزایش امنیت هاست یکی از مهم ترین فعالیت هایی است که برای نگهداری و مدیریت از سایت خود می بایست مورد توجه قرار دهیم. هاستی که اطلاعات ما در آن قرار گرفته، قلب سایت ماست و کاهش امنیت آن به منزله کاهش امنیت وب سایت است، بنابراین بالابردن امنیت در سرویس های میزبانی وب یکی از اصلی ترین کارهایی است که ما باید به آن توجه داشته باشیم.

از شما دعوت می کنیم تا انتهای مقاله با ما همراه باشید تا 6 راهکار ساده برای افزایش امنیت در هاست را با هم مرور کنیم…

امنیت هاستینگ چطور می تواند به وب سایت ما کمک کند؟

در واقع این هاستینگ است که با سرویس هاستی که بر روی سرور خود ارائه می دهد، نقش کلیدی در امنیت وب سایت شما بازی می کند، شرکت هاستینگ اگر نتواند امنیت سرور هاست خود را به خوبی فراهم کند، می تواند یک نقطه ضعف بزرگ برای وب سایت شما تلقی شود چرا که با کاهش امنیت سرویس میزبانی وب ، داده ها و اطلاعات سایت شما در خطر حذف شدن قرار می گیرند.

همچنین اگر امکان نفوذ به کنترل پنل هاست شما فراهم شود تقریبا می شود گفت باید اطلاعات سایت خود را از دست داده شده فرض کنید! بنابراین دقت در انتخاب یک شرکت هاستینگ معتبر که به امنیت سرورهای خود توجه ویژه ای دارد یکی از مهم ترین مواردی است که زمان خرید هاست می بایست مدنظر قرار دهید.

در شرکت مشهدهاست، کلیه سرورها مطابق با استانداردهای امنیتی تعریف شده، نصب و پیکره بندی شده اند تا کاربران با خیال راحت از سرویس هاستی که تهیه کرده اند، امکان مدیریت بی دردسر وب سایت خود را داشته باشند.

تمامی این موارد امنیتی در جهت : جلوگیری از هک شدن و نفوذ غیر مجاز به سیستم عامل، جلوگیری از افشای اطلاعات و دیتاهای مهم سرور، یکپارچگی اطلاعات و عدم تغییر در دیتا های مهم، جلوگیری از آلوده شدن سیستم عامل به انواع ویروس ها و ادامه داشتن اتصال کسب و کار ( جلوگیری از قطع شدن سرویس دهی وب سایت ها ) انجام می پذیرد.

امنیت هاستینگ

از جمله موارد امنیتی که مشهدهاست برای سرورهای خود در نظر گرفته می توان به چند مورد زیر اشاره نمود :

  • پیاده سازی کامل OS Hardening (ایمن سازی سسیتم عامل)
  • نصب تمامی آپدیت های امنیتی مربوطه
  • حذف تمامی سرویس های غیر ضروری
  • بستن پورت های لازم
  • انجام برخی تغییرات در بخش هایی مانند Group Policy و Registry و …
  • استفاده از فایروال ها و نصب WAF و آنتی ویروس مناسب بر روی کلیه سرورها
  • و…

افزایش امنیت هاست توسط کاربران چگونه انجام می شود؟

طبق توضیحاتی که داده شده، تا اینجا همه چیز بر عهده شرکت هاستینگ بوده و باید کلیه تمهیدات برای افزایش امنیت سرورها را در نظر گرفته باشد، اما از سمت کاربر هم یک سری نکات باید رعایت شود و عدم انجام آنها می تواند امنیت سایت شما را در معرض خطر قرار دهد و مشکل ساز شود.

افزایش امنیت در هاست یک موضوع کاملا دوطرفه است که همکاری همه جانبه ی کاربر و هاستینگ را می طلبد، کاربر دراین مورد نقش بسیار مهمی را ایفا می کند.

در ادامه می خواهیم به طور کامل توضیح دهیم کاربران، برای افزایش امنیت هاست خود، چه کارهایی باید انجام دهند تا از خطرات احتمالی که ممکن است برای وب سایت شان رخ بدهد جلوگیری کنند :


1) از هر سیستمی وارد هاست خود نشوید!

از ساده ترین مواردی که می توانید رعایت کنید تا امنیت سرویس هاست خود را افزایش دهید، این است که از هر سیستمی وارد هاست خود نشوید.

سیستم های عمومی نظیر دانشگاه یا حتی شرکتی که در آن مشغول کار هستید از همین موارد هستند که خواسته یا ناخواسته می تواند برای وب سایت شما زنگ خطر را به صدا دربیاورد. یک دسترسی غیرمجاز به هاست شما می تواند به حذف دائمی اطلاعات سایت و تغییر در تنظیمات هاست شما منجر شود که باید ساعت ها وقت بگذارید و بررسی کنید تا متوجه شوید مشکل از کجا بوده است.

افزایش امنیت در زمان ورود به هاست

بنابراین بهتراست رمزعبور هاست خود را در هر جایی و در هر سیستمی وارد نکنید و ترجیحا همواره از سیستم شخصی خودتان که رمزعبور را بر روی مرورگر آن ذخیره کرده اید استفاده کنید.


2) ورود دو مرحله ای را فعال کنید

قابلیت ورود دو مرحله ای (Two Step Authentication) یکی از بهترین و ساده ترین راه کارهایی است که معمولا در تمامی شرکت های هاستینگ به کاربران ارائه می شود و می تواند نقش پر رنگی در افزایش امنیت سرویس هاست شما داشته باشد مثلا می توانید به غیر از وارد کردن رمز عبور، ایمیل خود را هم تنظیم کنید تا با ارسال یک کد به آن، زمان ورود به هاست، امنیت لازم را برقرار نمایید. در اینصورت اگر شخصی به رمز عبور شما در سیستم دیگری دست پیدا کند نمی تواند به راحتی وارد هاست شما شود و وارد کردن کد ارسالی به ایمیل هم الزامی می شود.

در پنل کاربری شرکت مشهدهاست در بخش تنظیمات امنیتی، تایید هویت دو عاملی را به همین منظور می توانید فعال کنید تا یک لایه ی امنیتی اضافی در مقابل ورود به حساب شما قرار دهد.

فعال کردن ورود دو مرحله ای جهت افزایش امنیت هاست

با فعال سازی و تنظیم این سیستم هر زمانی که میخواهید به سایت وارد شوید، از شما علاوه بر نام کاربری و پسورد، عامل دیگری نیز پرسیده میشود که به عنوان یک کد امنیتی به کار میرود. برای این کار می توانید از اپلیکیشن های مختلفی مانند  Google Authenticator  یا Duo استفاده کنید.


3) رمز عبور طولانی و سخت انتخاب کنید

انتخاب پسورد قدرتمند می تواند یکی از راه های افزایش امنیت در سرویس هاست باشد چرا که رمزعبورهای کوتاه و ضعیف به سرعت توسط هکرها و حمله کنندگان شناسایی شده و می توانند از طریق در جلویی به هاست شما وارد شده و خراب کاری کنند.

همانطور که می دانید رمزعبوری مناسب است که دارای حداقل 8 تا 12 کاراکتر بوده و شامل حروف بزرگ و کوچک به همراه یکی از کاراکترهای خاص مانند @ ، # ، % و … باشد.

انتخاب پسورد قدرتمند

امروزه مرورگرها به کمک کاربران آمده اند و با تولید (Generate) رمزعبورهای قدرتمند، این امکان را فراهم کرده اند که کاربران امنیت بالایی را در استفاده از وب سایت ها تجربه کنند. همچنین بصورت تخصصی تر افزونه هایی مانند LastPass را می توانید بر روی مرورگر خود نصب کنید تا همواره در انتخاب و ذخیره سازی رمزعبور قوی به شما کمک کند.


4) از سلامت فایل هایی که آپلود می کنید مطمئن شوید

این موضوع بسیار مهمی است که هر فایلی را بر روی هاست خود آپلود نکنید و قبل از آن از سلامت فایل ها اطمینان حاصل کنید. توجه شما به همین موارد ساده می تواند موجب افزایش امنیت در هاست شما شده و اطمینان خاطر را برای شما فراهم کند.

آپلود فایل در هاست

از مهمترین فایل هایی که باید قبل از آپلود آن بر روی هاست از سلامت آنها مطمئن شوید، فایل های فشرده و ZIP شده هستند چرا که ممکن است در خود فایل های مخربی داشته باشند که پس از آپلود در هاست و اجرای آنها موجب بروز مشکل در وب سایت شما شوند.


5) افزایش امنیت هاست با مدیریت کامل بر دسترسی های ایجاد شده

متاسفانه در بسیاری از شرکت ها دیده می شود دسترسی هایی که مدیر شرکت به سایر مدیران یا کارمندان مجموعه از روی اعتماد داده، دسترسی ادمین بوده و با این دسترسی کنترل کامل بر روی هاست وجود دارد.

مشکل از آنجایی آغاز می شود که این تعدد دسترسی های سطح بالا در نهایت منجر به فاش شدن رمز عبور شده و افراد خراب کار با ورود مستقیم به هاست، برای وب سایت شرکت مشکلات و ضرر و زیان های بسیاری را رقم زده اند.

در پنل کاربری مشهدهاست، در بخش مدیریت کاربر، این امکان برای مالک اکانت اصلی فراهم شده تا با بتواند با واردکردن ایمیل فرد جدید، از او برای دسترسی به پنل خود دعوت کند.

ایجاد دسترسی در پنل کاربری جهت افزایش امنیت در هاست

دسترسی ها به تمام بخش های ناحیه کاربری به تفکیک در نظر گرفته شده و مدیر می تواند با انتخاب دو گزینه “دسترسی کامل” و یا “انتخاب دسترسی ها” ، به راحتی نسبت به اعطای دسترسی لازم به فرد موردنظر اقدام کند.

پیشنهاد می شود مدیران بر سطوح دسترسی که به دیگر کارمندان ارائه می دهند، نظارت مستقیم و توجه ویژه ای را داشته باشند و در صورتی که فردی نیاز به دسترسی های با سطح بالا ندارد، آن دسترسی را غیر فعال کنند.


6) فایل های هاست را بصورت دوره ای با آنتی ویروس اسکن کنید

به مرور زمان، افزونه ها و ماژول هایی که بر روی سایت خود نصب می کنید می تواند شامل بدافزارها و کدهای مخرب مانند ویروس ها و تروجان بر روی هاست شما باشد.

معمولا در تمامی کنترل پنل های معتبر هاستینگ مانند سی پنل، بطور پیش فرض یک آنتی ویروس پیش بینی شده تا کاربر بتواند با اسکن فایل های خود از سلامت آنها مطمئن شود و یا اگر فایل مخربی پیدا شود بتواند با حذف آن از خطرات احتمالی جلوگیری کند.

بالابردن امنیت هاست با ویروس اسکنر در سی پنل

پیشنهاد می شود اسکن اطلاعات و داده های هاست خود را بصورت دوره ای توسط آنتی ویروس کنترل پنل هاست خود انجام دهید.

سخن آخر

در این مقاله از وبلاگ مشهدهاست به طور کامل مواردی که باعث افزایش امنیت هاست از سمت کاربران می شود را توضیح دادیم. همچنین بر نقش پررنگ شرکت هاستینگ در جهت افزایش امنیت در سرورهای هاست اشاره شد و نتیجه گرفتیم که ایجاد امنیت کامل در هاست در گرو همکاری دوجانبه و تعامل کاربر و هاستینگ می باشد.

در انتها از شما دعوت می کنیم در صورتی که این مقاله مفید واقع شده، آن را از طریق دکمه های اشتراک گذاری بالای صفحه در شبکه های اجتماعی برای دوستان خود ارسال کنید. 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط