کاهش مصرف CPU در وردپرس با 7 تکنیک کاربردی

کاهش مصرف CPU در وردپرس

اگر مصرف CPU در وردپرس بالا باشد، وب سایت را کند کرده و عملکرد آن را با اختلال مواجه می کند. سایت که کند باشد نرخ پرش (Bounce Rate) بالا می رود و زمان ماندگاری کاربر (DWell Time) در صفحات کاهش پیدا می کند، این موضوع می تواند بر روی رتبه سایت شما در گوگل تاثیر منفی بگذارد.

پس همین ابتدا مشخص شد با موضوعی بسیار مهم روبرو هستیم که اگر رفع نشود، می تواند فعالیت دیگر بخش های وب سایت شما را با مشکل مواجه کند.

در صورتی که همین حالا با این مشکل مواجه هستید (و احتمالا به همین خاطر به این مقاله رسیده اید!) و یا علاقه مند هستید بدانید مصرف CPU در وردپرس چه راهکارهایی می تواند داشته باشد تا در آینده اگر با آن مواجه شدید بتوانید سریع تر مشکل سایت خود را  رفع کنید، با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید…

کاهش مصرف CPU در وردپرس

اگر از هاست اشتراکی استفاده می کنید، حتما می دانید که در این نوع میزبانی وب، استفاده از منابع سرور مانند CPU ، RAM و …  با محدودیت همراه است و پلنی که انتخاب کرده اید فقط مجوز استفاده از میزان معینی از منابع را دارد که اگر از آن تجاوز کنید به احتمال زیاد با خطاهای نوع 5xx مواجه خواهید شد.

در این حالت سایت وردپرسی و پنل مدیریت آن کند می شود چرا که پهنای باند در حال کاهش است و تا زمانی که شما متوجه این موضوع شوید، استفاده از CPU ممکن است نزدیک به 100٪ رسیده باشد!

در این مواقع واقعا تغییر شرکت هاستینگ راه حل اصلی نیست چرا که دردسرهای فراوانی به همراه دارد و ممکن است با تغییر هاست خود باز هم مشکل مصرف بالای CPU پابرجا بماند، بنابراین لازم است ابتدا یک سری موارد را بررسی کنید تا مطمئن شوید آیا مشکل از سمت وب سایت وردپرسی شماست یا خیر.

راه حل های زیادی برای کاهش مصرف CPU در وردپرس وجود دارد، حتی در هاست اشتراکی! انجام موارد زیر به شما کمک می کند سرعت سایت خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهید :

1) ابتدا میزان مصرف CPU را چک کنید

اولین کاری که باید انجام دهید این است که میزان مصرف فعلی CPU سایت خود را بررسی کنید چرا که نمی‌توانید چیزی را قبل از اندازه‌گیری و اینکه دقیقاً در کجا هستید، بهبود ببخشید. معمولا در همه سرویس های میزبانی وب، مصرف CPU را در کنترل پنل هاست به شما نمایش می دهند. در Cpanel مطابق تصویر زیر در بخش CPU Usage می توانید این مقدار را مشاهده کنید :

میزان مصرف CPU در وردپرس

2) مدیریت افزونه های پر مصرف

افزونه ها موجب عملکرد بهتر وردپرس می شوند اما در صورتی که در نصب آنها زیاده روی کنید، باعث کند شدن سرعت سایت شما خواهند شد. یکی از وظایف ادمین یا مدیر سایت آن است که همواره در جهت افزایش سرعت سایت تلاش کند و این کار را می تواند با شناسایی افزونه هایی که منابع سایت را هدر می دهند انجام دهد، مثلا افزونه ای که موجب مصرف بیش از حد CPU در وردپرس می شود را پیدا کرده و حذف کند یا یک افزونه جایگزین برای آن پیدا کند.

در لیست زیر، برخی از افزونه های رایج وردپرس که باعث مصرف بالای CPU می شوند معرفی شده اند :

  • افزونه چت
  • افزونه آمار
  • افزونه اشتراک گذاری مقالات در شبکه های اجتماعی
  • افزونه تقویم
  • افزونه بکاپ گیری
  • و …

همچنین افزونه هایی که به طور مداوم بصورت آنلاین سایت شما را اسکن می کنند هم می توان به این لیست اضافه کرد، بعنوان نمونه : Broken Link Checker و افزونه های امنیتی مانند WordFence، MalCare، iThemes Security Pro و غیره.

برای اینکه بصورت دقیق تر بتوانید افزونه های پرمصرف وردپرس را شناسایی کنید، ما برای راحتی کار شما افزونه Query Monitor را معرفی می کنیم، این افزونه به سادگی نصب می شود و نیاز به انجام تنظیمات پیچیده ای ندارد، از لینک زیر می توانید نسبت به نصب این افزونه کاربردی اقدام کنید :

دانلود افزونه Query Monitor از مخزن وردپرس

پس از نصب افزونه، از سمت چپ وارد بخش “queries by component” شوید، سپس می توانید لیستی از افزونه هایی که مصرف بالایی دارند و بیشترین فشار را به سرور هاست شما وارد می کنند را پیدا کنید.

افزونه Query Monitor پلاگین های کند را پیدا می کند
افزونه Query Monitor پلاگین های کند را پیدا می کند

حالا تنها کاری که باید انجام دهید این است که افزونه های متخلف را حذف کنید و سایت خود را بدون آن قابلیت ها اجرا کنید یا این که جایگزین های سبک تری پیدا و نصب کنید.

3) صفحه سازها را حذف کنید یا با یکی بهتر جایگزین کنید

افزونه های های صفحه ساز وردپرس عالی هستند و به شما امکان ایجاد یک سایت منحصر به فرد بدون پرداخت هزینه به یک طراح سایت حرفه ای را می دهند. با استفاده از صفحه ساز برای ایجاد یک وب سایت با ظاهر عالی، نیازی به دانستن حتی چند کد برنامه نویسی هم ندارید! با این حال، باید در نظر داشته باشید که صفحه سازهای معروف وردپرس مانند Elementor و Divi کدهای زیادی را به صفحات وب سایت شما اضافه می‌کنند به حدی که می توانند به تنهایی سرعت سایت شما را به میزان قابل توجهی کاهش دهند و باعث مصرف بالای CPU در وردپرس شوند.

پس راه حل چیست؟

بهترین کاری که می‌توان انجام داد این است که تمام صفحه‌سازهای سنگین را از وردپرس خود حذف کنید و اقدام به نصب قالب های پرمیموم یا صفحه‌سازهای سبک تر مانند صفحه‌ساز اکسیژن (Oxygen page builder) کنید تا یک سایت زیبا به شما ارائه دهد.

صفحه ساز Oxygen page builder
صفحه ساز Oxygen page builder

از جمله قالب های پرمیموم می توان به GeneratePress و Astra اشاره کرد که مبتنی بر ویرایشگر بلوک گوتنبرگ هستند و حداقل پردازش کدها را در صفحات شما به همراه دارند. به همین دلیل است که این قالب ها فوق العاده سبک و سریع هستند. با این حال، اگر تمایلی برای نصب این قالب ها ندارید، پیشنهاد ما به شما این است که از صفحه ساز اکسیژن استفاده کنید که یکی از سریع‌ترین صفحه‌ ساز های وردپرس بوده و عملکرد آن عالی است.

4) پاکسازی دیتابیس وردپرس

یکی دیگر از راه حل های کاهش مصرف CPU در وردپرس ، پاکسازی و بهینه سازی دیتابیس است که شامل موارد زیر می شود :

  1. نوشته های بازبینی شده (Revisions)
  2. پیش نویس ها (Drafts)
  3. سطل زباله (Trash)
  4. هرزنامه ها (Spams)
  5. جداول (Tables)

همه اینها اطلاعات اضافه ای هستند که دیتابیس وردپرس شما را بیهوده پر می کند و استفاده از CPU را بسیار بالا می برند. خوشبختانه این موضوع هم راه حل ساده ای دارد، اگر از افزونه WP Rocket استفاده می کنید، مطابق تصویر زیر، از مسیر تنظیمات > پایگاه داده، همه این مواردی که گفته شد را انتخاب کرده و حذف کنید تا دیتابیس شما پاکسازی شود.

پاکسازی دیتابیس وردپرس با افزونه WP Rocket
پاکسازی دیتابیس وردپرس با افزونه WP Rocket

پس از این کار، می توانید افزونه WP Rocket را طوری برنامه ریزی کنید تا هر 2 تا 4 هفته یکبار دیتابیس وردپرس شما را پاکسازی کند.

نکته (1) : ممکن است بازبینی پست ها را تا زمانی که بخواهید برخی از آنها را به نسخه های قبلی خود برگردانید موقتا حذف نکنید این موضوع به تصمیم شما بستگی دارد، یا حداقل هر زمان که در حال حذف دسته ای نوشته های بازبینی شده هستید، یک نسخه پشتیبان (Backup) هم تهیه کنید.

نکته (2) : اگر تمایل به نصب افزونه WP Rocket ندارید، می توانید از WP-Optimize استفاده کنید، این هم یک افزونه رایگان است که همین کار را انجام می دهد.

5) ارتقاء نسخه PHP به 7.4 یا بالاتر

همانطور که می دانید نسخه های جدید PHP همیشه سریعتر و امن تر از نسخه های قبلی هستند. گاها دیده شده بعضی از شرکت های هاستینگ بر روی سرویس های هاست ارزان قیمت خود، تا جایی که بتوانند نسخه PHP را ارتقا نمی دهند! ( چون این موضوع برای این شرکت ها هزینه بر است) و همین موضوع می تواند کل سایت شما را در معرض خطر قرار دهد. هکرها عاشق نفوذ به سایت هایی هستند که با نسخه های قدیمی PHP کار می کنند و در واقع یکی از نشانه های سایت هک شده، مصرف بسیار بالای CPU است.

در کلیه سرویس های هاست اشتراکی مشهدهاست، همواره از جدیدترین نسخه های PHP استفاده می شود تا وب سایت مشتریان با مشکل مواجه نگردد.

امکان ارتقاء PHP به نسخه 8 و 8.1 در هاستینگ مشهدهاست
امکان ارتقاء PHP به نسخه 8 و 8.1 در هاستینگ مشهدهاست

حال اگر نسخه PHP هاست شما پایین است، 2 انتخاب پیش روی خود دارید :

یا از پشتیبانی هاست خود بخواهید ارتقاء نسخه PHP را برای شما انجام دهند و یا سایت خود را به یک شرکت هاستینگ دیگر منتقل کنید که به شما امکان تغییر دستی نسخه PHP به هر نسخه ای که می خواهید ارتقاء پیدا کند بدهد. ما در مقاله “بروزرسانی PHP در وردپرس” به طور کامل نحوه انجام کار را در سه کنترل پنل مختلف از جمله : سی پنل، پلسک و دایرکت ادمین آموزش داده ایم.

به عنوان مثال، در مشهدهاست اخیراً امکان استفاده از PHP 8.0 و 8.1 را هم فراهم کرده ایم، اما کاربران بهتر است ابتدا سازگاری سایت خود را با نسخه های جدید PHP بررسی کنند و سپس نسبت به ارتقاء اقدام کنند، باید گفت در این زمینه نیازی به عجله نیست چون PHP 7.4 هم بسیار سریع و هم فوق العاده ایمن است. این یکی از بهترین راه حل ها برای کاهش مصرف CPU در وردپرس است.

6) از CDN استفاده کنید

شبکه تحویل محتوا یا CDN مخفف Content Delivery Network می باشد که با توزیع محتوا در چند سرور به کاربر کمک می‌کند بتواند با نزدیک‌ترین سرور ارتباط بگیرد و محتوای وب‌سایت شما را دریافت کند. این مساله باعث می‌شود تا سرعت دسترسی کاربر به محتوای سایت شما افزایش یافته و چندین برابر شود. همچنین CDN ها می توانند فشار زیادی را از سرور هاست شما کم کنند و موجب کاهش مصرف CPU در وردپرس می شوند.

استفاده از CDN با کیفیت بالا باعث می‌شود که هاست اشتراکی شما حتی با سرعت پایین، سرعت معقولی داشته باشد.

در مورد اینکه از کدام CDN باید استفاده کنید، بسیاری از سرویس دهنده‌ها و شرکت‌های مختلف در حال حاضر می‌توانند این امکان را برای شما فراهم کنند.

معروف‌ترین شرکت ارائه دهنده خدمات CDN در دنیا شرکت کلودفلر (cloudflare) است که می‌توانید پلن ابتدایی آن را به‌صورت رایگان استفاده کنید، هر چند که با این پلن نمی‌توانید تمامی قابلیت‌های اصلی کلودفلر را داشته باشید و بهتر است پلن‌های پولی این شرکت را خریداری کنید. شرکت‌های دیگری نیز در این زمینه وجود دارند که با فاصله زیادی نسبت به کلودفلر قرار گرفته‌اند مانند Amazon CloudFront، Fastly، Sucuri، Akamai، Imperva، Variti.

7) بررسی دقیق افزونه کش برای کاهش مصرف CPU در وردپرس

گاهی اوقات، افزونه ها بیشتر از این که کمک کنند برای وب سایت شما دردسر ایجاد می کنند! بعضی از افزونه های کش وردپرس مانند WP Rocket یا W3 Total Cache به منظور افزایش سرعت نصب می شوند، اما در موارد نادر، دیده شده که در نهایت باعث ایجاد مشکل بیشتر و استفاده زیاد از CPU می شوند.

راهنمایی WP Rocket برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی را بخوانید :

بعض وقت ها برخی از گزینه های موجود در بخش File Optimization، مانند Remove Query Strings، یا Minify/Combine می توانند در مواردی که سایت شما فایل های CSS یا JS زیادی دارد، باعث استفاده زیاد از CPU شود. سعی کنید این گزینه ها را غیرفعال کنید و سپس مصرف CPU را مجددا بررسی کنید.

پیشنهاد ما برای اینکه مطمئن شوید افزونه کش باعث استفاده بیشتر از CPU می شود یا خیر، این است که می توانید سایت را با و بدون افزونه اندازه گیری کنید. ممکن است لازم باشد این تست را در یک دوره یک هفته ای انجام دهید تا مطمئن شوید که استفاده از CPU طبیعی است و نوسان نداشته باشد.

نتیجه گیری

در این مقاله در مورد راهکارهای کاهش مصرف CPU در وردپرس صحبت کردیم. بهتر است همه مواردی که گفته شد به ترتیب انجام دهید. فقط یک یا دو کار را انجام ندهید، همه کارها را انجام دهید تا بتوانید مصرف CPU سایت وررپرس خود را کاهش دهید. می توانید در این مورد از پشتیبانی فنی هاست خودتان هم کمک بگیرید. درصورتی که تمام این مراحل انجام شده نتیجه نداد اینجاست که باید به فکر تغییر شرکت هاستینگ باشید تا شرایط تغییر کند. پیشنهاد می شود از شرکت های معتبر، هاست خریداری کنید و از تهیه هاست رایگان خودداری کنید چرا که هیچ تضمینی در استفاده از میزان مصرف منابع در این سرویس ها وجود ندارد.

امیدواریم مطالب گفته شده برای شما کاربردی و مفید واقع شده باشد. پیروز باشید 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط