اطلاعیه مهم: احتمال تحریم دامنه ORG. و خطر از دست رفتن دامنه

تحریم دامنه ORG

دامنه org. تحریم شد! این جدیدترین خبر در صنعت دامنه های اینترنتی است که این روزها در میان دیگر خبرهایی که با موضوع تحریم ایران مواجه می شویم شنیده می شود. استارت آپ ها و کسب و کار های ایرانی هر روز با مشکلات جدیدی دست و پنجه نرم می کنند. از مشکلات و فشارهای داخلی مثل مسدود کردن استارت آپ های فینتک گرفته تا تحریم های کشور های خارجی.  تحریم ها موضوع جدیدی نیستند و از مدت ها قبل تا هم اکنون وجود داشته اند.

شرکت های آمریکایی باعث محدودیت دسترسی کاربران ایرانی به یک سری وب سایت ها یا ابزارهای خاص می شوند تا به طور عادی ایرانی ها نتوانند از آن ها استفاده کنند، در نتیجه همواره تلاش بر آن بوده که به نوعی این تحریم ها را دور بزنیم! از نمونه های بارز آن می توان به ابزار پرکاربرد گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) اشاره کرد که درب های ورود به سایت خود را بر روی ایرانی ها به خاطر مسائل تحریم بسته است.

حالا آخرین تیری که برای تحریم ایرانی ها شلیک شده، تحریم دامنه org. توسط شرکت آمریکایی ثبت کننده این نوع از پسوند دامنه های اینترنتی است که البته ما در این مقاله راه حل گذر یا دورزدن این تحریم را هم به شما خواهیم گفت، پس تا انتها با ما همراه باشید…

مروری بر سابقه تحریم دامنه های بین المللی

بیایید کمی به گذشته برگردیم! همین چند سال پیش بود که شرکت Resello یا همان هاست کنترل معروف، ناگهان به کلیه کاربران ایرانی اطلاع داد تا هر چه سریعتر دامنه های خود را از این شرکت به رجیسترار دیگری منتقل کنند، در غیراینصورت  امکان تمدید دامنه در resello  را نخواهند داشت و   دیگر  در Resello به ایرانی ها خدماتی ارائه نمی شود و حتی امکان مدیریت دامنه های خود را در resello  نخواهند داشت.

تحریم دامنه ایرانی توسط شرکت Resello

همین مساله موجب آن شد کاربران ایرانی با دردسرها و مشکلات متعددی برای انتقال دامنه های خود رو به رو شده و البته بعضی از شرکت های هاستینگ هم از آب گل آلود ماهی گرفته و متاسفانه با تبلیغات سودجویانه، هزینه هایی را به کاربران خود تحمیل نمودند!!

اما در مشهدهاست با توجه به اینکه قرارداد با شرکت ریسلو از طرف شرکت ثبت شده ما در نیوزلند صورت گرفته بود، خوشبختانه هیچ مشکلی متوجه کاربران ما نشد  و تنها کاربرانی که در اطلاعات Whois دامنه خود مشخصات ایرانی وارد کرده بودند، با اطلاع رسانی به موقع مشهدهاست، دامنه هایشان به مکان جدید منتقل و تمدید شدند.

چرا دامنه org. تحریم شد؟

شرکت آمریکایی Ethos Capital با سرمایه گذاری ای که طی چندسال گذشته انجام داده، توانسته دو شرکت بزرگ حوزه ریجستری دامنه به نام های Donuts Inc و Afilias, Inc را که به ترتیب چهارمین و دومین رجیسترار بزرگ دامنه هستند را ادغام نموده و به تصاحب خود درآورد. این شرکت ترکیبی در حال حاضر صاحب بزرگترین سبد دامنه های سطح بالا top-level domains (TLD) تحت مدیریت خود در دنیاست و میزان سهام آن 5 برابر بیشتر از سبد سهام رقیب بعدی خود است.

تحریم ایران برای ثبت دامنه با پسوند ORG

در سوابق شرکت مذکور، اعمال یک سری محدودیت ها برای کسب‌وکارهای ایرانی در گذشته به‌ چشم می‌خورد! همین مساله می تواند احتمال خطر از دست رفتن دامنه ها را افزایش داده و کاربران ایرانی را با نگرانی مواجه کند.

از همین رو شرکت Ethos Capital که رجیستری پسوند org. را خریداری نموده است، ثبت دامنه با پسوند org. را برای کاربران با مشخصات ایرانی، تحریم کرده است. این بدان معناست که از این پس خرید دامنه org. با اطلاعات شهروند ایرانی امکان پذیر نبوده و زمان خرید و ثبت این پسوند حتما می بایست اطلاعات غیر ایرانی وارد نمایید.

راه حل مقابله با تحریم دامنه org. چیست؟

اگر در حال حاضر مالک یک دامنه با پسوند org. هستید، بهتر است هرچه سریعتر قبل از اینکه دامنه شما در خطر مسدودشدن قرار بگیرد، مواردی که در ادامه گفته می شود را انجام دهید :

در صورتی که اطلاعات تماس (Whois) دامنه org. خود را با مشخصات ایرانی وارد نموده اید (مثلا کشور ایران و یا یکی از شهرها یا آدرس ایران وارد شده است)، بهترین راه حل این است که اطلاعات تماس دامنه خود را به غیر ایران تغییر دهید. توجه کنید که بهتر است اطلاعات حقیقی و واقعی وارد نمایید تا رجیسترار در صورت بررسی اطلاعات تماس شما، متوجه فیک بودن یا نادرستی اطلاعات شما نشود.

درصورتی که برای ثبت دامنه با مشخصات غیرایرانی نیاز به کمک و راهنمایی داشتید، می توانید طی ارتباط با مرکز تماس مشهدهاست به شماره 38185-051 بخش  پشتیبانی، از کارشناسان ثبت دامنه در مورد این موضوع کمک بگیرید.

تغییر اطلاعات تماس Whois دامنه org. در مشهدهاست چطور انجام می شود؟

در صورتی که شما دامنه org. خود را در مشهدهاست ثبت کرده یا انتقال داده اید، جهت تغییر اطلاعات تماس دامنه خود مراحل زیر را دنبال کنید :

1) وارد پنل کاربری مشهدهاست به نشانی https://epanel.info شوید.

2) از منوی دامنه ها / دامنه های من را انتخاب کنید.

3) بر روی وضعیت دامنه کلیک کنید تا صفحه مدیریت آن باز شود.

4) از سمت راست، در بخش مدیریت، گزینه اطلاعات تماس را انتخاب کنید.

نحوه تغییر اطلاعات تماس دامنه org. در مشهدهاست

5) حال می توانید نسبت به تغییر اطلاعات Whois دامنه org. خود اقدام نمایید. هر اطلاعاتی که از ایران وارد شده است را باید تغییر دهید.

نکته : بهتر است هر اطلاعاتی که مربوط به ایران است و ممکن است رجیسترار به این موضوع مشکوک شود، تغییر دهید به عنوان مثال اگر آدرس ایمیل دامنه شما از دامنه ir است آن را به یک Gmail یا YahooMail تغییر دهید.

اگر اقدامی انجام ندهم، چه اتفاقی می افتد؟

در صورتی که دامنه org. شما همچنان با مشخصات ایرانی باقی بماند، این دامنه ها به تدریج از سمت رجیسترار مسدود شده و به حالت client hold تغییر پیدا خواهند کرد، در این صورت دسترسی به وب سایت شما با مشکل مواجه می شود. لذا لازم است جهت جلوگیری ازین مورد و برای حفظ و فعال نگه داشتن دامنه org. که در مالکیت شما قرار دارد موارد توضیح داده شده را انجام دهید.

سخن نهایی

هنوز تاریخ دقیقی از سمت رجیستری پسوند org. برای مسدودشدن دامنه های کاربران ایرانی اعلام نشده اما اطلاعیه مسدودشدن دامنه و وب سایت هایی که با پسوند org با ایران مرتبط هستند، منتشر شده است، لذا لازم است قبل از بروز هرگونه مشکل نسبت به تغییرات لازم بر روی دامنه org. خود اقدام نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط