آموزش ارسال مدارک به ایرنیک | تعهدنامه ایرنیک را چطور ارسال کنیم؟

آموزش ارسال مدارک به ایرنیک _ تعهدنامه ایرنیک را چطور ارسال کنیم؟

ارسال مدارک به ایرنیک یکی از جمله اقداماتی است که کاربران طی مراحل ثبت دامنه ir ممکن است نیاز به انجام آن داشته باشند. در این حالت دامنه به مدت 10 روز در وضعیت “رزرو شده، در انتظار تایید مدارک” قرار می گیرد و ایرنیک طی ارسال ایمیلی از شما می خواهد که تعهدنامه و یا مدارک مورد نیاز را در زمان مقرر آپلود نمایید تا پس از بررسی و تایید آنها نسبت به ثبت نهایی دامنه اقدام شود.

با توجه به اینکه بسیاری از کاربران درباره نحوه ارسال مدارک و تکمیل فرم تعهدنامه ایرنیک، همواره سوالاتی را از دپارتمان مدیریت دامنه مشهدهاست مطرح می کنند، تصمیم گرفتیم به طور کامل در این مورد شما را راهنمایی کنیم، پس تا انتهای این مطلب مفید و کاربردی با ما همراه باشید…

شناسه ایرنیک چیست ؟

شناسه ایرنیک یا nichandle (نیک هندل) یک شناسه 11 کاراکتری است و پس از ثبت نام در سایت ایرنیک به نشانی nic.ir در اختیار شما قرار می گیرد. کلیه کاربرانی که قصد دارند دامنه ir ثبت کنند، در ابتدا باید شناسه نیک هندل خود را از سایت ایرنیک دریافت نمایند. با دراختیار داشتن شناسه کاربری ایرنیک می توانید دامنه ir موردنظر را با نام خودتان در مشهدهاست به ثبت برسانید.برای پسوند ir. شناسه حقیقی و برای پسوندهای مرتبه سوم مانند co.ir. میبایست شناسه حقوقی ایجاد کنید.

اگر قصد ایجاد شناسه کاربری ایرنیک با نام خودتان را دارید و یا می خواهید اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید، دعوت می کنیم حتما مقاله زیر را بخوانید.

ثبت نهایی دامنه ir چقدر طول می کشد؟

پس از ساخت شناسه کاربری ایرنیک می توانید نام دامنه مورد نظر خود را به ثبت برسانید، اما روند ثبت دامنه ملی با دامنه های بین المللی متفاوت است چرا که بلافاصله دامنه برای شما ثبت نمی شود.

برای دامنه های ir پس از اینکه هزینه ثبت دامنه را پرداخت کردید، همان لحظه دامنه برای شما  فقط رزرو خواهد شد، ثبت نمی شود! (می توانید با ورود به شناسه خود در سایت ایرنیک مشاهده کنید که دامنه به لیست دامنه های من اضافه شده و وضعیت آن “رزروشده” قرار گرفته است).

دامنه با وضعیت رزرو شده در ایرنیک

اما این به منزله پایان کار و ثبت نهایی دامنه نیست و در ادامه ممکن است حالت های مختلفی برای درخواست ثبت دامنه شما رخ دهد که به شما توضیح خواهیم داد.

پروسه تایید و ثبت نهایی دامنه های ir تمام توسط ایرنیک انجام می گیرد و نمایندگان هیچ دسترسی در این امور ندارند. در حالت عادی، ثبت نهایی دامنه های رزروشده (اگر نام دامنه شما جزء نام های خاص نباشد و یا نیازی به ارسال مدارک به ایرنیک نداشته باشد)، معمولا بین 24 الی 48 ساعت انجام می شود.  (البته گاها مشاهده می شود زمان بیشتری هم به طول بینجامد و با تاخیر انجام شود.)

هشدار! تا زمانی که دامنه شما در وضعیت “رزرو شده” قرار گرفته، توصیه می کنیم هیچ اقدام خاصی انجام ندهید!

دیده شده بعضی از کاربران زمانی که دامنه آنها در وضعیت رزروشده قرار دارد و هنوز ثبت نهایی نشده، اقداماتی مثل : اعلام نام دامنه به مشتریان، چاپ سربرگ، کاتالوگ، کارت ویزیت، سفارش تبلیغات و آگهی اینترنتی انجام می دهند، در حالی که پس از چند روز متوجه می شوند نام دامنه آنها اصلا قابل ثبت نیست و یا نیاز به مجوز خاصی دارد که امکان فراهم نمودن آنها و ارسال مدارک به ایرنیک را ندارند، در نتیجه متحمل ضرر و زیان های بسیاری می شوند. بنابراین تا زمانی که وضعیت دامنه شما در ایرنیک از “رزروشده” به “ثبت شده” تغییر پیدا نکرده از انجام اقداماتی که گفته شد خودداری کنید.

دامنه با وضعیت ثبت شده در ایرنیک

با اینحال تنها کاری که می توانید انجام دهید این است که صبر کنید و مرتبا ایمیل خود را چک کنید تا هرگونه ایمیل اطلاع رسانی که از سمت ایرنیک برای شما ارسال شده را سریعتر بتوانید پاسخ دهید، چرا که ممکن است برای ثبت دامنه از شما مدارک خواسته شده باشد که لازم است در مهلت مقرر نسبت به ارسال مدارک به ایرنیک اقدام کنید، در غیراینصورت دامنه ثبت نهایی شده و ایمیل آن از سمت ایرنیک برای شما ارسال خواهد شد.


نحوه ارسال مدارک به ایرنیک

در صورتی که برای ثبت دامنه نیاز به ارائه مدارک وجود داشته باشد، در این مرحله قطعا ایرنیک برای شما ایمیلی با عنوان “درخواست ارسال تعهدنامه برای شناسه ………‬ ” ارسال کرده است که می بایست پس از مطالعه آن، فرم پیوست و مدارک لازم را در سامانه ایرنیک طبق راهنمایی که در ادامه خواهیم گفت ارسال کنید.

نمونه متن ایمیل را می توانید در تصویر زیر مشاهده کنید :

متن ایمیل ارسال تعهدنامه برای شناسه ایرنیک

همچنین وضعیت دامنه شما در سامانه ایرنیک به “رزروشده، در انتظار تایید مدارک” تغییر پیدا خواهد کرد.

دامنه با وضعیت در انتظار تایید مدارک در ایرنیک

ارسال مدارک به ایرنیک به سه دسته تقسیم می شود که در ادامه هر کدام را جداگانه توضیح خواهیم داد :

  • تعهد نامه ایرنیک
  • مدارک هویتی شخص حقیقی
  • مدارک هویتی شخص حقوقی

تعهد نامه ایرنیک

فرم تعهدنامه به صورت یک فایل PDF به پیوست ایمیل ایرنیک برای شما ارسال می شود (مطابق تصویر زیر). همچنین اگر احیانا به ایمیل خود دسترسی ندارید، متن ایمیل ارسالی و تعهدنامه را می توانید با ورود به سامانه ایرنیک از طریق منوی بالا گزینه “مرکز پیام ها” مشاهده نمایید.

فرم تعهدنامه ایرنیک

مدارک هویتی شخص حقیقی

در صورتی که شخص حقیقی هستید و ایرنیک برای ثبت دامنه از شما درخواست مدارک کرده است، لازم است اسکن رنگی کارت ملی خود به همراه فرم تعهدنامه پیوست شده در ایمیل (امضاء شده) را از طریق گزینه “ارسال مدارک” در سامانه ایرنیک ارسال نمایید.

مدارک هویتی شخص حقوقی

در صورتی که شخص حقوقی هستید (شرکت، سازمان یا موسسه) و ایرنیک برای ثبت دامنه از شما درخواست مدارک کرده است، لازم است اسکن روزنامه رسمی و یا جواز ثبت شرکت را به همراه پرینت متن فرم تعهدنامه در سربرگ رسمی شرکت که به امضاء و مهر مدیرعامل و یا مسئول مربوطه رسیده باشد را از طریق گزینه “ارسال مدارک” در سامانه ایرنیک ارسال نمایید.

چگونه مدارک را برای ایرنیک ارسال کنیم؟

برای ارسال مدارک به ایرنیک لازم است مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید :

1) ابتدا با شناسه کاربری یا ایمیل خود به همراه رمز عبور وارد سایت ایرنیک شوید.

ورود به سایت ایرنیک

2) از منوی بالا بر روی گزینه “ارسال مدارک” کلیک کنید.

3) در بخش مدارک مربوط به امور دامنه گزینه “تکمیل فرم و ارسال مدارک” را انتخاب کنید. سپس اطلاعات خواسته شده را طبق توضیحات زیر تکمیل نمایید.

ارسال مدارک مربوط به امور دامنه در سایت ایرنیک

4) نام دامنه ها : در این بخش نام دامنه یا دامنه هایی که قصد دارید برای آنها مدارکی را برای ایرنیک ارسال کنید وارد کنید به عنوان مثال example.ir. برای جدا کردن نام دامنه ها می توانید هر کدام را در یک خط وارد کرده و با زدن دکمه اینتر آنها را از هم جدا کنید و یا اینکه ازکاراکتر “,” استفاده کنید.

5) درخواست مرتبط با دامنه : در این بخش باید مشخص کنید ارسال مدارک از سمت شما بابت چه درخواستی است که با توجه به اینکه برای ثبت دامنه قصد ارسال مدارک به ایرنیک را داریم، می بایست گزینه اول یعنی ” ثبت دامنه به طور کلی: تعهد کتبی، مدارک ثبتی، روزنامه رسمی، پروانه فعالیت. …” را انتخاب کنید.

6) فایل مدرک : اینجا می توانید مدارکی که از قبل بر روی سیستم خود آماده کرده اید را برای ایرنیک ارسال کنید. با انتخاب گزینه Browse به ترتیب : تصویر کارت ملی / فایل تعهدنامه ایرنیک / تصویر روزنامه رسمی یا مجوز شرکت (برای اشخاص حقیقی) را در سامانه ایرنیک آپلود نمایید.

7) این متن را وارد نمایید : کد Captcha تصویر را در فیلد مربوطه وارد کنید.

8) در نهایت بر روی گزینه “ارسال مدارک” کلیک کنید.

ارسال مدارک مربوط به امور دامنه در سایت ایرنیک

نکات مهم

  • در بخش ارسال مدارک فقط فایل‌هایی با پسوند PNG ،JPG ،TIFF و PDF و با حجم کمتر از 5MB قابل قبول می‌باشد.
  • تایید مدارک در ایرنیک منوط بر آن است که با اطلاعات شناسه کاربری که زمان ثبت نام در سایت ایرنیک وارد نموده اید مطابقت داشته باشد، در غیراینصورت ایرنیک مدارک را تایید نخواهد کرد و با مشکل مواجه خواهید شد.
  • مدارک حتما میبایست قبل از مهلت 10 روزه ای که ایرنیک برای دامنه شما در نظر گرفته است ارسال شود، در غیراینصورت دامنه مجددا آزاد شده و هزینه برگشت خواهد خورد و باید دامنه را مجددا درخواست ثبت دهید.
  • هرگونه اطلاع رسانی در مورد وضعیت دامنه پس از ارسال مدارک به ایرنیک، از طریق ایمیل به شما اعلام خواهد شد. در این مورد لطفا شکیبا باشید و ایمیل های خود را مرتبا چک کنید.
  • تا زمان نهایی شدن ثبت دامنه ir، می توانید با بررسی وضعیت دامنه در ایرنیک و یا با استفاده از استعلام دامنه ایرنیک (Whois) خودتان نسبت به اطلاع از آخرین وضعیت دامنه اقدام نمایید.

در صورت نیاز جهت پیگیری وضعیت دامنه خود، می توانید با پشتیبانی سایت ایرنیک تماس حاصل نمایید :

اطلاعات تماس با ایرنیک  

  • آدرس پست الکترونیک: info@nic.ir
  • پشتیبانی برخط: فقط در روزهای کاری از شنبه تا چهارشنبه بین ساعت ۱۴:۰۰ تا ۱۵:۰۰ (به وقت تهران) پاسخگو می‌باشد.
  • تلفن :  ‎ ‎(+۹۸ ۲۱) ۲۳۵۸ ۷۰۰۰‎ 
  • (فقط در روزهای کاری از شنبه تا چهارشنبه بین ساعت ۹:۰۰ تا ۱۲:۰۰ و ۱۳:۳۰ تا ۱۶:۰۰(به وقت تهران) پاسخگو می‌باشد.)
  • نمابر :  ‎ (+۹۸ ۲۱) ۲۲۲۹ ۵۷۰

تیم پشتیبانی دامنه مشهدهاست همواره پاسخگوی سوالات کاربران در خصوص ثبت/تمدید/انتقال دامنه های ir. هستند. با توجه به سوالات پرتکرار در زمینه نحوه ارسال مدارک ایرنیک و تکمیل فرم تعهدنامه، بر آن شدیم تا این مقاله آموزشی را جهت تسریع در حل مشکل شما در وبلاگ مشهدهاست منتشر کنیم.

از شما دعوت می کنیم سوالات و نظرات خود را حتما در بخش دیدگاه ها مطرح کنید. همچنین بسیار خوشحال خواهیم شد از این که پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط