آشنایی با رکورد DNS + آموزش تنظیم رکوردهای dns در سی پنل

رکورد DNS

رکورد DNS اطلاعات مهم و ضروری درخصوص نام دامنه را به همراه دارد. با استفاده از رکوردهای DNS می توان امکان دسترسی به یک سرویس یا وب سایت را برای کاربران فراهم نمود. اگر یک وب سایت دارید و دامنه ای را به نام خود ثبت کرده اید، باید با dns رکورد ها آشنایی داشته باشید و بدانید که هر کدام از آنها چه نقشی در رسیدن کاربران به سایت شما دارند.

مدیران وب سایت بدون نیاز به دانش فنی خاصی به آسانی می توانند جهت رفع نیازهای مختلف از dns رکورد ها استفاده کنند. در این مقاله از وبلاگ مشهدهاست، ما آموزش تنظیم رکوردهای DNS در سی پنل را برای شما آماده کرده ایم، امیدواریم مفید واقع شده و تا انتها با ما همراه باشید…

رکورد DNS چیست ؟

اصطلاح DNS به سیستمی گسترده از داده ها و اطلاعات مختلف شامل نام های دامنه، آدرس های IP، هاستینگ و سایر اطلاعات ثبت شده برای هر وب سایت بر بستر اینترنت گفته می شود.

اگر DNS وجود نداشت، هر کاربری در دنیای اینترنت به جای نام وب سایت با آدرس IP های بسیاری سروکار داشت و مجبور بود برای دسترسی به وب سایت ها همه آنها را به خاطر بسپرد که انجام این کار پیچیده و سخت و امری محال ممکن به نظر می رسد، اما با راه اندازی DNS سرور، این عملیات تبدیل نام دامنه به آدرس IP و بالعکس به راحتی انجام شده و کاربران فقط با دانستن نام دامنه سایت های بی شماری که در اینترنت حضور دارند، می توانند به آنها دسترسی داشته باشند که کار را بسیار راحت تر می کند.

رکورد DNS همان دستورالعمل های DNS سرور هستند و در واقع به واسطه همین دستور العمل ها تعیین می شود که هر نام دامنه به کدام آدرس IP متعلق است.

این رکوردها انواع مختلفی دارند و هر کدام از آنها دارای دستورهای متفاوت و قاعده های نگارشی خاصی هستند که به واسطه آنها می توانیم به سرورها بفهمانیم چگونه به هر درخواست کاربر پاسخ دهند و در در ادامه چه پاسخی به درخواست کاربر ارسال کنند.

انواع رکورد DNS

جهت اتصال یک دامنه به آدرس IP نیاز به استفاده از رکوردهای DNS هست که انواع مختلفی دارد با اینحال فقط تعدادی از آنها به نسبت سایر رکوردها رایج تر و کاربردی تر هستند.

باید گفت بیش از 30 نوع DNS رکورد وجود دارد که خوشبختانه مدیران وب سایت ها در اغلب اوقات تنها با تعداد محدودی از آنها سروکار دارند.

در ادامه جهت آشنایی بیشتر رایج ترین رکوردهای دی ان اس را به شما معرفی می کنیم…

 A Record :

پایه ای ترین نوع DNS رکورد A یا رکورد آدرس می باشد که به آن رکورد میزبان هم گفته می شود. وظیفه این رکورد اتصال آدرس های یک دامنه یا ساب دامین به یک IP است، با این کار، زمانی که کاربر در مرورگر خود آدرس وب سایت شما را وارد می کند، به آسانی می تواند به سایت شما دسترسی پیدا کند. درواقع ارتباط بین آدرس دامنه و IP سایت شما از طریق A Record برقرار می شود.

بعنوان مثال زمانی که ما آدرس سایت   Mashhadhost.com   را در مرورگر وارد می کنیم، رکورد A این دامنه را به IP سایت که   185.252.29.100   است متصل می کند و سپس سایت مشهدهاست برای ما باز می شود.

CNAME Record :

عبارت CNAME کوتاه شده Canonical Name Records می باشد. کاربرد اصلی رکورد CNAME ، هدایت خودکار یک دامنه به دامنه ای دیگر است به نحوی که با واردکردن هر دو آدرس در مرورگر، محتوای یک سایت به کاربر نمایش داده شود. کاربرد دیگر آن زمانی است که اگر نیاز به تغییرات داشتید می توانید یک A Record را بروزرسانی کنید.

اگر بخواهیم با ذکر یک مثال توضیح دهیم :

مثلا قصد دارید کاربران بتوانند آدرس وب سایت شما را با هر دو حالت با WWW و بدون آن باز کنند، در این صورت می توانید با تعریف یک رکورد cname در dns دو آدرس www.example.com و example.com را به یکدیگر متصل کنید.

TXT Record :

با استفاده از رکورد TXT می توانید هرگونه توضیحات یا متن دلخواه خود را به رکورد DNS اضافه کنید.

از TXT Record بیشتر برای احراز هویت و تاییدیه استفاده می شود بعنوان مثال اگر قصد استفاده از ابزارهای گوگل مانند سرچ کنسول را داشته باشید، یکی از روش های آن برای اثبات اینکه شما مالک دامنه هستید، تعریف یک رکورد TXT حاوی رشته تصادفی است که از سمت گوگل ایجاد می شود.

کاربرد دیگر رکورد txt در dns ، در سیستم تایید ایمیل SPF (Sender Policy Framework) است که برای فراهم کردن اطلاعات آن استفاده می شود. سیستم ها با استفاده از SPF که لایه ابتدایی محافظت در برابر اسپم شدن ایمیل ها است، قادر خواهند بود که صحت منبع (Source) را تایید کنند و یا آن را اسپم در نظر گرفته و از آن عبور کنند.

MX Record :

عبارت MX که کوتاه شده Mail Exchange Record است به معنای ارسال/دریافت ایمیل است و کاربرد اصلی آن زمانی است که مدیر سایت بخواهد ایمیل سرور خود را از هاست اصلی جدا کند.

همچنین این رکورد با استفاده از قابلیت اولویت بندی (Priority) تعیین می کند که ارسال و دریافت ایمیل  های سایت از کدام میل سرور (Mail Server) انجام شود. به طور پیش فرض معمولا در زمان خرید هاست رکورد mx در dns بر روی دامنه تنظیم می شود.

NS Record :

رکورد NS تعیین کننده DNS سروری است که به درخواست های DNS مربوط به یک دامنه یا زیر دامنه های خود پاسخ دهد.

برای این منظور شما می توانید برای دامنه ها یا زیر دامنه هایی که قصد دارید از یک DNS سرور دیگر پاسخ دهی شوند، NS Record مربوط به آن دامنه یا زیر دامنه را تعریف کرده و سپس آدرس DNS سرور مورد نظر خود را جهت پاسخ به درخواست اطلاعات DNS آن دامنه وارد کنید.

به طور کلی رکورد NS مشخص کننده NameServer هایی که برای دامنه شما استفاده شده است می باشد.

PTR Record :

رکورد PTR برعکس کاری که رکورد A انجام می دهد عمل می کند، درواقع یک آدرس IP را به یک دامنه ارجاع می دهد. به این عمل، جستجوی معکوس DNS هم گفته می شود. PTR Record اتصال صحیح بین آی پی و دامنه را بررسی می کند تا درخواست ها بصورت اشتباه به سرور دیگری ارسال نشود.

SRV Record :

از دیگر رکوردهای رایج SRV Record است که وظیفه آن، مشخص کردن درگاه (Port) برای سرویس های خاص می باشد.

بعضی از پروتکل های اینترنتی جهت عملکرد بهتر نیاز به استفاده از SRV رکورد دارند. کار اصلی رکورد SRV تعیین یک میزبان و پورت برای سرویس های خاص مانند پیام رسان های فوری یا انتقال پیام های صوتی از طریق Voip می باشد. می توان گفت تمامی رکوردهای DNS تنها یک سرور یا یک آی پی را مشخص می کنند، اما SRV Record حاوی یک پورت در آن آدرس IP نیز می باشد.

AAAA Record :

رکورد AAAA مانند A Record عمل می کند، با این تفاوت که آی پی ورژن 6 (IPv6) را به یک دامنه متصل می کند. رکورد A برای آی پی های ورژن 4 (IPv4) این کار را انجام می دهد.

SOA Record :

عملکرد این رکورد مشابه NS Record است و شامل اطلاعاتی در مورد DNS Zone می باشد. از جمله اطلاعاتی که رکورد soa در dns نگهداری می کند می توان به : اطلاعات تماس و ایمیل ادمین دامنه، شماره سریال دامنه، آخرین مرتبه ای که دامنه بروزرسانی شده و .. اشاره کرد.

CAA Record :

رکورد CAA به منظور احرازهویت و تایید مالکیت کاربر جهت صدور گواهینامه امنیتی SSL تعریف می شود.

آموزش تنظیم رکورد dns در cpanel

برای ایجاد رکورد dns بر روی هاست خود، مطابق تصویر زیر ابتدا وارد کنترل پنل سی پنل شده و سپس از بخش Domain گزینه Zone Editor را انتخاب کنید.

بخش Zone Editor در سی پنل برای افزودن رکورد DNS

در Zone Editor می توانید تمامی دامنه های خود را مشاهده کنید. برای مدیریت دامنه باید مطابق تصویر بر روی گزینه Manage کلیک کنید.

گزینه Manage در Zone Editor سی پنل

در صفحه باز شده، جهت افزودن رکورد dns میبایست مطابق تصویر زیر، گزینه Add Record را انتخاب کنید. سپس در منوی باز شده انواع مختلف رکورد DNS را می توانید مشاهده کنید که بر اساس نیاز خودتان یکی را انتخاب کرده و سپس با تکمیل فیلدهای مربوطه رکورد مورد نظر شما به هاست اضافه می شود.

گزینه Add Record در سی پنل برای ایجاد رکوردهای DNS

ما در این مقاله به عنوان نمونه نحوه ایجاد A رکورد در سی پنل را به شما آموزش می دهیم.

تنظیم A رکورد DNS در سی پنل
  • فیلد “Name” : در این فیلد دامنه یا زیر دامنه ای که قصد دارید متصل کنید را باید وارد کنید.
  • فیلد “TTL” : عددی که در این فیلد وارد می کنید نشان دهنده مدت زمان اعتبار یک رکورد می باشد.
  • فیلد “Type” : نوع رکورد ایجاد شده را نمایش می دهد.
  • فیلد “Record” : آدرس آی پی که میخواهید دامنه خود را به آن متصل کنید در این فیلد باید وارد کنید.

 در نهایت بر روی گزینه Save Record کلیک کنید. A رکورد شما اضافه شده است. کار تمام است!

نتیجه گیری

جهت نگهداری اطلاعات مربوط به دامنه ها در سرور DNS به تعریف دستورالعمل هایی نیاز داریم که به آنها رکورد DNS گفته می شود. در این مقاله با انواع رکوردهای DNS که برای مدیریت وب سایت ضروری هستند آشنا شدید و سپس آموزش تنظیم رکوردهای DNS در سی پنل به شما آموزش داده شد.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. با اشتراک گذاری و ارسال آن برای دوستان خود می توانید از ما حمایت کنید تا مطالب کاربردی تر با توجه به نیاز شما در وبلاگ مشهدهاست قرار دهیم. پیروز باشید 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط