ioncube loader چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟

ioncube loader چیست

ioncube loader یکی از ماژول های زبان برنامه نویسی PHP است که استفاده از آن موجب بهبود اجرای کدها شده و می تواند عملکرد و بازدهی وب سایت را افزایش دهد.

استفاده از زبان PHP به یکی از اجزای جدایی ناپذیر مسیر برنامه نویسی و طراحی سایت تبدیل شده است. می توان گفت امروزه یکی از بهترین و قدرتمندترین المان هایی که برنامه نویسان وب می توانند در سمت سرور (Server Side) و بک اند (Back End) وب سایت خود استفاده کنند، زبان برنامه نویسی PHP است که همین حالا هم به طور گسترده در پس زمینه بسیاری از سایت های موفق دنیا در حال اجراست که نمونه بارز آن می توان از سیستم مدیریت محتوا وردپرس نام برد.

برای راه اندازی سریع یک سرور نیاز است که ماژول های PHP بر روی آن نصب شوند تا سیستم های مدیریت محتوا بتوانند بهترین عملکرد خود را داشته باشند. یکی از این ماژول ها که محبوبیت بسیاری هم در بین برنامه نویسان پیدا کرده، ماژول ioncube است که در این مقاله از وبلاگ مشهدهاست، ما تصمیم گرفتیم جهت آشنایی بیشتر شما به طور مفصل در مورد آن توضیح دهیم، پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید…

ioncube چیست ؟

با استفاده از ioncube توسعه دهندگان این امکان را خواهند داشت تا از برنامه های نوشته شده خود به زبان PHP محافظت کنند، بعبارتی دیگر با استفاده از این ماژول، مشاهده، ویرایش و اجرای کدهای PHP بر روی سیستم های بدون لایسنس امکان پذیر نخواهد بود.

ioncube چیست
ioncube چیست

ioncube یک ماژول رمزگذاری اختصاصی برای تابع های محافظت شده در برنامه های PHP است.

در صورتی که یک برنامه بدون لایسنس داشته باشید، می توانید با فعال کردن ioncube، از اجرای کد بر روی برنامه توسط سایر اشخاص جلوگیری کنید. علاوه بر آن، این ماژول موجب افزایش امنیت و سرعت وب سایت شما خواهد شد. آیون کیوب با راه اندازی یک سرویس منحصر به فرد رمزگذاری بر روی نرم افزار PHP Encoder مستقل خود، به سرعت پیشرفت کرد و هم اکنون به عنوان یکی از بهترین راه حل ها برای رمزگذاری در PHP شناخته می شود.

ionCube Loader رایگان است و تقریبا برای تمامی سیستم عامل ها مانند لینوکس، ویندوز، مکینتاش و .. در دسترس است.

تاریخچه ioncube

ionCube در سال 2002 تاسیس شده و توانست با دریافت مجوز رمزگذاری فایل های PHP، دامنه محصولات خود را برای سیستم های مختلف از جمله Microsoft Windows و Mac OS X گسترش دهد.

– در جولای سال 2004 یک رابط کاربری گرافیکی ویندوز توسط آیون کیوب معرفی شد که دیگر نیازی به استفاده از خط فرمان برای کاربران ویندوز نداشت.

–  در دسامبر 2010، نسخه 7.0 رمزگذار خود را منتشر کرد که شامل پشتیبانی از زبان PHP 5.3 بود.

–  در می 2013 نسخه 8.0 را با پشتیبانی از کدگذاری زبان PHP 5.4 منتشر کرد. به دنبال آن نسخه 8.1 در اکتبر 2013 با تغییراتی از جمله بروزرسانی رابط کاربر گرافیکی (GUI) ، بهبود امنیت و قابلیت هایی برای انتخاب تنظیمات امنیتی بیشتر منتشر شد.

– فوریه 2014 شاهد انتشار Encoder 8.2 با برخی از ویژگی های جدید بودیم، و مهم ترین آن یک رابط گرافیکی برای کاربران OS X مک بود. از 18 آوریل 2014، Encoder 8.3 با پشتیبانی از رمزگذاری زبان PHP 5.5 منتشر شد.

– در می 2015، آیون کیوب نسخه 9 را با پشتیبانی از زبان PHP 5.6 و ویژگی‌های امنیتی جدید مانند رمزگشایی کدهای کامپایل شده با استفاده از کلیدهای الگوریتمی منتشر نمود.

 نسخه 10 با پشتیبانی از PHP 7.1 در آگوست 2017 منتشر شد.

– آخرین بروزرسانی که تاکنون برای آیون کیوب منتشر شده نسخه 11.0.1 است که برای انواع سیستم های مک، لینوکس، ویندوز و FreeBSD در دسترس است.

 شما می توانید از طریق لینک زیر، آخرین نسخه آیون کیوب را از سایت رسمی آن دانلود و استفاده کنید :

چرا باید از ioncube loader استفاده کنیم؟

اگر تاکنون با زبان برنامه نویسی PHP کار کرده باشید، حتما می دانید که کدهای PHP در لابلای کدهای HTML نوشته شده و با هم اجرا می شوند، اما اگر در نهایت سورس کد (Source Code) وب سایت را از سمت کاربر بررسی کنید، متوجه می شوید که کدهای PHP را نمی بینید و از دید شما مخفی شده اند! شاید برای شما سوال پیش بیاید چطور چنین چیزی امکان پذیر می شود؟

دلیل استفاده از ioncube loader

ioncube loader همان ماژولی است که کدهای PHP وب سایت را از دید سایرین مخفی می کند. با این کار کدهای شما در برابر دیده شدن، تغییرات و اجرا بر روی سایر سیستم ها محافظت می شود.

علت اصلی استفاده از این ماژول توسط برنامه نویسان، عدم دیدن شدن کدها توسط سایر افراد است تا از نحوه عملکرد سایت و یا قالب های نوشته شده توسط آنها سر در نیاورند! همین حفظ حفظ حریم خصوصی یکی از مهم ترین کاربردهای آیون کیوب محسوب می شود.

با استفاده از ماژول آیون کیوب، این امکان فراهم می شود که حق کپی رایت تمامی افزونه ها و قالب هایی که نوشته اید را منحصرا برای خودتان محفوظ بدانید.

درواقع با استفاده از این ماژول، کدنویس ها و برنامه نویسان می توانند کلیه قالب ها و یا افزونه هایی که ایجاد می کنند را لایسنس دار کنند، به طوری که این ماژول ابتدا قالب یا برنامه را کدگذاری کرده و تبدیل به زبان ماشین می کند و پس از آن تنها کاربرانی که لایسنس برنامه را تهیه کرده باشند امکان استفاده از برنامه را خواهند داشت. نکته مهم اینجاست که کاربران با تهیه لایسنس به کدهای برنامه دسترسی ندارند بلکه فقط اجازه استفاده از برنامه را پیدا خواهند کرد.

از دیگر مواردی که آیون کیوب می تواند تاثیرگذار ظاهرا شود، بهبود سرعت وب سایت است که این موضوع به چگونگی عمکرد این ماژول برمی گردد که در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.

ioncube loader چگونه کار می کند؟

ioncube برای کدگذاری از تکنیک کامپایل کدبایت ها (Compile Bytecodes) استفاده می کند در نتیجه سورس کد حذف شده و زمان اجرا (Run Time) کاهش پیدا خواهد کرد. این یکی از قدیمی ترین تکنیک ها در برنامه نویسی کامپیوتر است.

ioncube چطور کار می کند

به زبان ساده تر تمام کاری که آیون کیوب انجام می دهد این است که کدهای متنی را از وب سایت شما حذف کرده و سپس آنها را با کدها یا برنامه های آماده شده برای مرورگرها جایگزین خواهد کرد. در اینصورت کار مرورگر شما بسیار راحت شده و سریع تر برنامه ها را باز می کند.

این عملکرد باعث می شود هم سرعت اجرای برنامه ها بالاتر رفته و هم شخص دیگری متوجه کدهایی که در سایت استفاده شده نشود. با استفاده از این تکنیک تنها شخصی خواهید بود که قادر هستید کدها را ببیند، آنها را ویرایش کند و سپس بصورت رمزگذاری شده درآورد.

بنابراین شما با استفاده از این ماژول هم بحث محرمانگی داده های خود را تضمین می کنید و هم اجرای برنامه ها را سرعت می بخشید چرا که مرورگر و سرور سایت شما کار کمتری انجام می دهند. فراموش نکنید که برای اجرای آیون کیوب میبایست بر روی سرور نصب شده باشد و PHP به آن دسترسی داشته باشد.

چطور متوجه شویم آیون کیوب نصب شده و فعال است؟

اغلب بر روی سرور هاست اشتراکی و سرور مجازی ماژول آیون کیوب نصب و فعال است، با اینحال برای بررسی این موضوع می توانید با بازکردن فایل phpinfo.php عبارت “ioncube” را جستجو کرده و از فعال بودن آن اطمینان حاصل کنید.

روش دیگر برای بررسی نصب بودن ioncube آن است که یک صفحه جدید بر روی سرور با محتوای زیر ایجاد کنید و سپس گزارش آن را بخوانید :

<?php phpinfo(); ?>

اگر آیون کیوب نصب نباشد و یا فعال نشده باشد، زمان بارگذاری سایت یا قالب ممکن است با خطای زیر مواجه شوید :

site error: the file … requires the ioncube php loader to be installed

خطای ionCube loader زمان بارگذاری سایت

با ما همراه باشید، در ادامه مقالات آموزشی وبلاگ مشهدهاست نحوه نصب و فعال کردن ioncube loader در سیستم های مختلف را آموزش خواهیم داد.

در سرویس های میزبانی مشهدهاست، از جمله هاست لینوکس، هاست پرسرعت و قدرتمند، هاست اختصاصی و هاست ویندوز

ioncube loader بر روی کلیه سرورها نصب و فعال است و کاربران عزیز می توانند از این ماژول استفاده کنند.

نتیجه گیری

همانطور که گفته شد، ionCube loader یکی از ماژول های کاربردی PHP است که برنامه نویسان با استفاده از آن می توانند کدهای قالب یا افزونه های نوشته شده خود را از دید سایر افراد مخفی کنند. همچنین نحوه عملکرد آیون کیوب را توضیح دادیم که چگونه کار می کند و نتیجه آن حفظ محرمانگی و اجرای کدها در مرورگر با سرعت بیشتر است. برای اجرای این ماژول میبایست بر روی سرور نصب شده باشد و PHP به آن دسترسی داشته باشد.

امیدواریم این مقاله از وبلاگ تخصصی مشهدهاست برای شما کاربردی و مفید واقع شده باشد. برای حمایت از ما می توانید این مقاله را در شبکه های اجتماعی با ذکر منبع به اشتراک بگذارید.

پیروز و موفق باشید 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط