DNS Cluster چیست؟ مزایای استفاده از dns cluster در شبکه مشهدهاست

DNS Cluster

DNS Cluster یکی از آن مواردی است که شاید در هر هاستینگی نتوانید پیدا کنید! شرکت های ارائه دهنده این قابلیت، تلاش می کنند از مزایای ویژه و کاربردی آن در ارائه هر چه بهتر خدمات به کاربران خود استفاده کنند.

ما در مشهدهاست، طی سال های گذشته اقدام به راه اندازی و استفاده از تکنولوژی DNS Cluster نموده ایم که از مزایای آن می توان به آپتایم (Uptime) بالا و همچنین لود سریع تر سایت های مشتریان عزیزمان از روی سرورهای مشهدهاست اشاره کرد.

در این مقاله تصمیم گرفتیم جهت آشنایی و اطلاع هر چه بیشتر شما، از مزایای کلی این تکنولوژی سودمند صحبت کنیم.در ادامه با ما همراه باشید…

DNS Cluster چیست ؟

به زبان ساده، دی ان اس کلاستر یک یا چند DNS Server می باشد که رکورهای DNS را به اشتراک می گذارد.

درحقیقت با جدا نمودن فیزیکی سرور DNS از سرویس های دیگر، دی ان اس کلاستر این امکان را فراهم می سازد که در صورت هرگونه خرابی سرور از قبیل قطعی برق، تغییرات DNS بدون اختلال به کار خود ادامه دهد. با این روش بازدیدکنندگان وب سایت شما میتوانند بسیار سریع تر از روی سرورهای مشهدهاست به سایت شما دسترسی پیدا کنند.

معرفی کاربرد ها و مزایای DNS Cluster

در ادامه به شما توضیح خواهیم داد راه اندازی دی ان اس کلاستر چه تاثیری در سرورهای هاست میزبانی سایت شما خواهد داشت…

%100 کاهش احتمال خرابی سرویس DNS!

DNS یک سرویس بسیار حیاتی می باشد که میزان در دسترس بودن سایت را تعیین می نماید. بطورکلی خرابی سرور می تواند به علت مشکلات سخت افزاری و یا سایر مشکلات به طور غیرمنتظره ای رخ دهد اما با راه اندازی دی ان اس کلاستر اگر که یکی از سرورهای DNS داون شود سرورهای دیگری که در Cluster تعریف شده اند ایفای نقش می کنند و همچنان به وب سایت شما خدمات می دهند.

قطعا این موضوع به آپ تایم بالای سایت شما کمک شایانی خواهد کرد و درصد آپتایم همیشه بالا خواهد بود. چی ازین بهتر!

لود و بارگذاری سریع تر وب سایت ها

بر این موضوع واقفیم که سرعت بارگذاری وب سایت نقش مهمی در کسب و کار آنلاین دارد. هیچ بازدیدکننده ای منتظر لود با تاخیر سایت شما نخواهد ماند. اینجاست که دی ان اس کلاستر نقش مهم خود را به خوبی ایفا می کند.

ما در مشهدهاست برای اینکه اطمینان حاصل کنیم وب سایت های مشتریان مان در سرتاسر دنیا با سرعت بالا لود می شوند، سرورهای DNS را در مکان های مختلفی هاست کرده ایم و سپس از تکنولوژی DNS Cluster استفاده نموده ایم.

توزیع جغرافیایی سرورهای DNS نه تنها زمان تأخیر در پردازش پرس و جو ها و رکوردهای DNS را کاهش می دهد، بلکه کمک می کند بار ترافیک درخواست ها میان چند سرور DNS تقسیم شده و در نتیجه سایت شما سریع تر لود شود.

زمانی که سرور از کار افتاده حتی یک ایمیل را هم از دست نمی دهید!

قطعات سخت افزاری سرورها می توانند بصورت غیرمنتظره ای خراب شوند و یا نیاز به تعمیر مجدد داشته باشند. اگر شخصی زمانی که سرور از کار افتاده ایمیلی به یک دامنه شما در سرور ارسال کند، یک پیام خطا به او برگردانده می شود و ایمیل هم مجدد ارسال نخواهد شد. این موضوع به این دلیل است که سرور ارسال ایمیل فکر می کند چنین دامنه ای وجود ندارد!

اما اگر در همین شبکه دی ان اس کلاستر تعریف شده باشد، سرور ارسال کننده ایمیل تشخیص می دهد که سرور ایمیل (Email Server) خراب شده و ارسال ایمیل را در صف قرار می دهد تا مجددا برای ارسال تلاش کند، بنابراین با برطرف شدن مشکل سرور و راه اندازی مجدد آن تمامی ایمیل ها برای شما ارسال شده و حتی یک ایمیل را هم از دست نمی دهید. فوق العادست، نه!

بروزرسانی راحت DNS های دامنه زمان جابجایی سرور در مشهدهاست

در هنگام جابجایی سرور، بزرگترین مانع برای دامنه ها می تواند مساله بروزرسانی یا آپدیت DNSها باشد. با راه اندازی DNS Cluster، انتقال دامنه بین سرورها به راحتی امکان پذیر می شود به این صورت که وقتی سرور هاست میزبانی شما در مشهدهاست تغییر می کند، دیگر نیازی به تغییر DNS دامنه نیست و همان Name Server ها می توانند برای اشاره به سرور جدید استفاده شوند.

اگر بخواهیم با ذکر یک مثال توضیح دهیم، فرض می کنیم شما از مشهدهاست، هاست لینوکس خریداری نموده اید و حالا سایت شما نیاز به منابع بالاتر دارد، بنابراین تصمیم می گیرید که پلن خود را به هاست پرسرعت ارتقاء دهید، پس از انتقال اطلاعات به هاست جدید، درواقع سرور میزبانی سایت شما جا به جا شده و همانطور که اطلاع دارید هر سروری نیم سرورهای مخصوص به خودش را دارد، اما شما نیازی نیست نسبت به تغییر DNS های دامنه خود اقدامی انجام دهید چرا که در مشهدهاست از تکنولوژی دی ان اس کلاستر استفاده شده است و همان نیم سرورهای قبلی بر روی هاست جدید هم کار می کند. جالبه نه؟!

استفاده از نیم سرورهای عمومی با DNS Cluster

این توضیحات مکمل بخش قبلی است. با استفاده از دی ان اس کلاستر می توان نیم سرورهای عمومی را بر روی چند سرور DNS ست کرد بنابراین نیاز نیست نیم سرورهای جداگانه ای برای هر سرور استفاده شود.

با این سیستم شرکت های هاستینگ مثل مشهدهاست قادر خواهند بود هر بار که تغییراتی در داده ها رخ بدهد، بتوانند سرورها را به راحتی بروزرسانی کنند که باعث می شود بسیاری از امور دیگر نظیر درخواست هایی که مشتریان برای انتقال سرویس ها از سروری به سرور دیگر داده اند به صورت لحظه ای و فوری انجام شود و نیازی هم به آپدیت DNS ها نمی باشد.


امیدواریم از این مقاله برای شما مفید بوده باشد و به خوبی با DNS Cluster و مزایای آن آشنا شده باشید. خوشحال خواهیم شد نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه ها ثبت کنید. پیروز و موفق باشید 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط